Vakantie.. en dan weer back to normal - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Ireen - WaarBenJij.nu Vakantie.. en dan weer back to normal - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Ireen - WaarBenJij.nu

Vakantie.. en dan weer back to normal

Door: Ireen

Blijf op de hoogte en volg Ireen

22 Januari 2013 | Filipijnen, Cebu City

Vakantie met Maaike

Toen Maaike arriveerde was ik nog totaal in de kerstsfeer. Voor jullie lijkt het denk ik al een eeuwigheid weer geleden, maar wij hebben gisteren de kerstboom pas opgeruimd! De eerste drie dagen waren we in Cebu, we zijn naar de grote shoppingmall (SM) geweest samen met Joy (een vriendin van Regina). De tweede dag hadden we s’ochtends en s’avonds een kerstfeest en de derde dag zijn we met een groep naar de Kawasan Falls geweest. Het was heerlijk bij de watervallen, wat zijn de Filippijnen toch mooi! Om bij het begin van de waterbron te komen moesten we de bergen beklimmen, wat af en toe best lastig was, maar wel fantastisch! We hebben heerlijk gezwommen in het heldere water. Leuk ook om Maaike kennis te laten maken met de lieve aardige mensen hier die voor mij al zo bekend zijn. Ze is ook nog een avond meegeweest met de caroling.

Op naar Palawan! We kwamen op het vliegveld een Engelse jongen tegen die ook naar Puerta Princesa zou vliegen, waar we een tijd mee hebben gekletst. Toen we er in PP achter kwamen dat er geen kaartjes meer verkrijgbaar waren voor de underground river in Sabang zijn we maar meteen doorgereisd naar El Nido. Ja! Een beetje jammer, kun je een van de 7 wereldwonderen bewonderen, heb je van te voren niet geboekt! :S. Jake (onze Engelse vriend inmiddels ;)) wilde ook naar El Nido en omdat we vermoeden dat het lastig zou zijn om een slaapplaats te regelen hebben we voorgesteld een kamer te delen. Zo gezegd zo gedaan! El Nido is echt een paradijs, we hebben twee keer een boottrip gedaan naar secret beaches, hidden lagoons, een grot en wat al niet meer. Het was fantastisch. We hebben echt genoten van de supermooie natuur. De mensen van het hotel waar we zaten waren ook zo vriendelijk, ze hebben op onze waardevolle spullen gepast, tijdens onze boottrip. (Onze kamer was zo open, dat iedereen gewoon binnen kon komen door onder de deur door te kruipen haha). We hadden een geweldig uitzicht vanuit ons hotel. Ik ben echt wel verliefd geworden op El Nido en ga er hopenlijk na het werken op de projecten weer naartoe:D. Alleen de rit in het overvolle busje er naartoe is al super (5 uur lang door fantastische natuur, en ik heb een aap gezien! Hahaha (ik was zo onder de indruk dat ik in het busje heel hard riep „een aap!!“ waarna iedereen mij geschrokken aan keek)).
Oh, we kwamen daar nog meer backpackers tegen waar we mee hebben gegeten en gedronken, allemaal heel gezellig.

Na El Nido zijn we naar Boracay gereisd. Hier heeft iedereen het over, dus dan moeten wij dat natuurlijk ook zien ;). Het was inderdaad zo mooi als mr Google ons van te voren al had laten zien. Wit zand, helder water, overal palmbomen. Een waar paradijs. Wel overvol met Koreanen en andere toeristen. We hebben hier niet veel gedaan behalve zonnen, slapen, zwemmen eten en drinken. Oud en nieuw op het strand, heerlijk! Na het vuurwerk te hebben gezien met een cocktail in onze hand zijn we naar een strandfeestje geweest, lekker dansen in het zand obv een dj. Prima dus.

Na Boracay gingen we terug naar Cebu. Hier hadden we de volgende dag de “outing” naar de bergen. Van een deel van het geld dat was opgehaald tijdens de caroling hadden de scholars cadeautjes gekocht voor de kinderen in de bergen. Boeken en ander speelgoed. We hebben spelletjes gespeeld met de kinderen, eten uitgedeeld, cadeautjes gegeven en we hadden Jollibee meegenomen. Jollibee is een soort mascotte van de fastfoodketen Jollibee. Een enorme bij die gandam style kan dansen ;). De kinderen vonden het fantastisch en wij ook.
Joy vindt het altijd leuk om met ons op stap te gaan, de laatste dag zijn we met haar en Ai een dag naar Bohol geweest. Een toeristisch dagje, eerst naar de chocolate hills, dan naar het tarsier aapje en de hanging bridge. En eindigen op het strand in een hangmat of ligstoel gemaakt van bamboe. Het laatste vond ik het leukst, de rest was zo toeristisch. Het strand was zo mooi en er waren allemaal gekleurde zeesterren.
De laatste dag hebben nog maar een dagje strand gedaan en daarna ging Maaike alweer naar huis.

En dan, back to normal

Ik moest er echt weer even in komen toen Maaike weer naar huis was. Het reizen was echt heerlijk en ik heb alleen maar meer zin gekregen om mooie plekken te zien in de Filippijnen en al die andere landen hier in Azie.
Maar inmiddels zit ik er al weer aardig in en gaat alles hier weer door. Bovendien duurt het niet lang meer en dan zijn mijn ouders hier al. Ik geniet gewoon van alles wat ik hier doe en mee maak.

Update sponsorgeld

Onze ideeen zijn allemaal goed gekeurd! Super, want we willen alles regelen. Toestemming van ouders is wel noodzakelijk, want Regina is natuurlijk verantwoordelijk. We gaan zondag al naar het strand met de scholars van high school en college. Dit zijn de oudste kinderen. Er staan er 220 op de lijst, maar we moeten nog afwachten hoe veel zich zullen opgeven. We zullen zorgen voor snacks en een lunch. Volgende week zondag gaan we naar de bioscoop met een deel van de scholars van de basisschoolleeftijd. De dag erna zullen we een film laten zien aan de jongste scholars in het Don Bosco trainingcentre (daar waar we op dinsdag Duitse les geven). Ook hierbij zullen we zorgen voor snacks. Omdat we de scholars van de basisschool niet zo goed kennen mogen ze allemaal een ouder meenemen, zo hebben wij niet alle verantwoordelijkheid en de ouders vinden het hartstikke leuk dat ze ook mee mogen. Zo staan er voor de bios 250 mensen op de lijst. Spannend allemaal, ik hoop zo dat het allemaal goed uit pakt. We zijn echt super blij dat we dit kunnen doen en de mensen hier zijn ook erg enthousiast, zonder al het sponsorgeld hadden we dit allemaal nooit kunnen doen!

Naast deze uitjes hebben we ook andere dingen gedaan met het sponsorgeld. Een vrouw die bij Regina in huis woont is afgestudeerd als lerares voor de basisschool, maar voordat ze aan de slag kan moet ze eerst een “boarding exam“ doen. Als ze hier voor slaagt kan ze aan het werk. Ze is nu twee keer gezakt en ze heeft geen geld om op nieuw deel te nemen aan het examen. Wij hadden zo met haar te doen en ze doet zo veel voor Regina en ons dat we hebben besloten om haar geld te geven, zodat ze naar een korte scholing kan en haar examen opnieuw kan doen. Dit was 120 euro.

We hebben materiaal gekocht om een huis op te knappen. Er stroomde letterlijk een rivier door het huis van dit gezin wanneer het regende. Nu hebben ze een dak boven hun hoofd, ze zijn ons erg dankbaar! Dit was rond de 100 euro.

In Pasil hebben we mooie polo’s gekocht en laten bedrukken met een Don Bosco logo voor het personeel en de jeugdleiders, deze mensen hebben het allemaal niet breed en zijn hartstikke blij met “hun nieuwe uniform“.
Volgens mij heb ik de rest al genoemd in mijn eerdere update.

Sinulog

Afgelopen weekend was Sinulog, het grote festival waar alle Filipino’s al sinds dag 1 dat wij hier zijn over praten. Zaterdag zijn we meegeweest met de “fluvial parade“ in Pasil, de Fathers hadden ons daar voor uitgenodigd. Sinulog gaat om St. Nino en er wordt aan een stuk door gedanst. Zoek de geschiedenis maar op internet op, want mijn verhaal is al zo lang! 
Na de Fluvial zijn we met de “prosession“ meegelopen naar kerk in St Nino, waar een kerkdienst werd gehouden ter ere van st Nino. Hierna gingen de priesters en bisschoppen dansen.
Zondag hebben we hele mooie dansoptredens gezien, gevolgd door een afsluitende show met dans en vuurwerk, heel tof om mee te maken!

Hier houd ik het eerst bij :D

Wil je meer lezen over het leven hier? kijk dan even op de weblog van Marieke mijn maatje, steun en toeverlaat ;): mariekeekenhorst.waarbenjij.nu Hopelijk vullen wij elkaar goed aan met onze verslagen!

Liefs Ireen

  • 22 Januari 2013 - 10:30

    Richelle:

    Ireen! Wat een verhaal weer, wat een gave dingen maak jij mee! Leuk dat je zo enthousiast bent dat je niet kan wachten om andere Aziatische landen ook te kunnen zien! Hoelang ben je nog aan t werk daar voordat je verder kunt reizen en wanneer zullen je ouders arriveren? Nou, ben benieuwd! Meis, super om te lezen dat je t zo naar je zin hebt, geniet en enjoy! Kus vanuit Amsterdam!

  • 22 Januari 2013 - 15:17

    Maaike:

    Het lijkt alweer zolang geleden :(

    Kus

  • 22 Januari 2013 - 15:18

    Ireen :

    Richelle! Wat leuk een berichtje:D Ik ben nog tot halverwege maart op het project aan het werk, dat is dus nog twee maanden. Mijn ouders komen 19 februari hier aan! Het gaat allemaal al erg snel dus! Ik app je gauw even, liefs!

  • 22 Januari 2013 - 16:54

    Nynus:

    Ha skat! Wat een mooi verhaal weer! Super wat je allemaal al meegemaakt hebt en mooi om te lezen hoe jullie met het sponsorgeld bij kunnen dragen aan de leefomstandigheden van de mensen daar en ze blij kunt maken met een dagje uit! Blijf maar lekker genieten van alles daar de komende weken op het project! Ik heb al een idee wat mij straks te wachten staat, niet verkeerd ;-) En laten we alvast reserveren voor de unground river ;-)
    Tot over een paar maandjes! Liefs Nyn

  • 22 Januari 2013 - 17:26

    Dorien:

    Ha Ireen,
    wat een heerlijk verhaal, om jaloers op te worden! Ik had alleen even last van een klein leesfoutje: ik dacht even dat je op die jongen uit Engeland verliefd was geworden, maar het was de plek El Nido... oeps... Hihi! Ik hoop voor je dat je die plek nog een keertje kunt bezoeken. Aan de foto's te zien is het inderdaad fantastisch mooi. Groetjes! Dorien

  • 22 Januari 2013 - 19:33

    Mem:

    Hoi skot!

    Wat een mooi verhaal, met weer van die prachtige foto's. Het duurt niet lang meer, dan komen we naar je toe. We kijken ernaar uit! Geweldig om straks te zien wat je daar allemaal doet.
    Tot over 4 weken.
    Liefs mem

  • 22 Januari 2013 - 19:39

    Dyn Suske:

    Heeey leave!!

    Wat beleef je daar toch ontzettend veel! Volgens mij ben je zoveel wijzer wanneer je terug komt! Nou ja dat ben je natuurlijk ook al ;) Heel leuk dat heit en mem soon komen, wij brengen ze naar schiphol. Dan zijn jullie er alledrie! Blijf ik hier in mn uppie achter!Nou ja als ik et geld ervoor had gespaard dan was ik meegekomen. Nou skattie heel veel plezier daaro!

    Dikke tutert dyn suske

  • 23 Januari 2013 - 13:25

    Pietsje:

    Leave Ireen, wat in prachtich ferhaal wer, ik genietsje dêr écht fan. Doch ik myn eagen ticht en dan bin ik der ek, ha, allinne is it hjir folle kâlder. Wat fijn dat dyn mem en heit komme. Sy ha der tige sin oan. Genietsje der fan mei syn allen! Oant hearens en de waarme groetnis út Fryslân. Pietsje

  • 23 Januari 2013 - 14:53

    Els:

    Hoi Ireen,
    Dank weer voor je verhaal. Alle kanten van jullie verblijven daar, ver van ons winterkoude landje, komen mooi aan bod. Wat maken jullie toch veel mee. Binnenkort zien, horen, ruiken -kortom, beleven- we het een beetje mee. We kijken er naar uit...

  • 23 Januari 2013 - 21:07

    Hilly Janse:

    Hallo Ireen

    Geweldig om weer wat van jullie te horen,en mooi om te horen dat jullie daar echt iets voor de mensen kunnen betekenen.
    Vooral dat jullie er aan mee geholpen hebben dat er een gezin weer droog in hun huisje kan wonen
    Ook wat jullie voor de kinderen en jongeren daar organiseren zal ze goed doen en jullie zullen er zelf denk ik ook wel met een tevreden gevoel op terug kijken als jullie hier eenmaal weer badend in ons luxe wereldje terug zullen zijn,maar zover is het nog niet.
    Ik wil jullie nog veel succes toewensen de komende tijd.
    Ook wens ik je met je ouders nog een fijne tijd toe.

    Groetjes. Hilly

  • 25 Januari 2013 - 14:40

    Rianne:

    Hee Ireentje!

    Wat een leuk verhaal om te lezen! De tijd vliegt daar dus ook;)!!
    De foto's zijn ook erg mooi! Echt apart die gekleurde zeesterren!
    Zet em op en houd ons op de hoogte;)!

    Kus en knuffel
    Rico

  • 26 Januari 2013 - 16:39

    M.San:

    Zo wat een prachtig verhaal weer , en wat beleef je daar veel zeg !!!! Ik heb niet zo veel toe te voegen , als je de andere reacties zo leest . Geniet er nog maar lekker van deze 2 mnd , al is het best wel hard werken voor een blanda , haha . Hé A BIG HUG ut DR88

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ireen

Hier te lezen, al mijn ervaringen in de Filippijnen en wie weet waar nog meer, die ik met je wil delen de komende tijd ;). Mijn plannen zijn nu dat ik vanaf 17 oktober vijf maanden vrijwilligerswerk ga doen op een straatkinderenproject van Don Bosco in Cebu-city in de Filippijnen. Dit avontuur ga ik aan met Marieke, die ik via de organisatie SAMEN heb leren kennen. Na deze periode is het de bedoeling om te gaan reizen door de Filippijnen. De plannen voor daarna is voor mij nog een grote verassing! Spannend hè? :D Liefs Ireen

Actief sinds 25 Aug. 2012
Verslag gelezen: 669
Totaal aantal bezoekers 38091

Voorgaande reizen:

05 Februari 2016 - 04 Maart 2016

Indonesië

17 Oktober 2012 - 17 April 2013

Cebu-city de Filipijnen

Landen bezocht: