Kom maar op met die vakantie! - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Ireen - WaarBenJij.nu Kom maar op met die vakantie! - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Ireen - WaarBenJij.nu

Kom maar op met die vakantie!

Door: Ireen

Blijf op de hoogte en volg Ireen

19 December 2012 | Filipijnen, Cebu City

Maaike is onderweg naar Cebu! Dat is uiteindelijk toch nog sneller gegaan dan ik dacht. Ik kijk er naar uit om haar te ontvangen op Mactan airport morgenavond om 23.55 :D

De tijd gaat hier als een malle. We hebben het zo druk met alle kerstfeesten, het inpakken van alle bundles of joy, early masses (vroege kerkdiensten), elke avond mee met de caroling en tussendoor nog lesgeven en voorbereiden. 9 dagen voor kerstmis beginnen hier de early masses. Elke ochtend/nacht om 3 uur is de eerste mas, daarna om 4.30 de tweede mas. Als je een van deze masses bijwoond 9 dagen lang, dan kun je een wens doen en deze komt natuurlijk uit ;). Dat is waar de Filippijnen in geloven. Ik ben na de eerste early mas al afgehaakt. Marieke en Ai gaan trouw elke ochtend! Ik ben moe en ben al flink verkouden, mijn stem is weg van elke avond caroling, dus ik vind het wel best ;) Op dit moment heb ik ook niet veel te wensen, dus dat scheelt. Ik wil graag fit zijn voor de vakantie met Maaike, dus ik probeer mijn energie te sparen waar mogelijk.

Morgen vieren de trainees van het trainingcenter in Pasil hun kerstfeest. Marieke en ik wilden graag een uitje organiseren voor de 114 studenten, maar Father Orly adviseerde ons om iets te geven met kerst, omdat zij niets krijgen. We vonden dat eigenlijk wel een beetje jammer, omdat we zo graag iets met de trainees willen doen. Maar toch hebben we besloten om dan maar een leuk cadeautje voor iedereen te kopen in Carbon (de enorme markt vlakbij Pasil waar we ook alle t-shirts hebben gekocht voor de caroling voor de scholars). Toen we afgelopen week aan een van de studenten vroegen of hij zin had in het kerstfeest, zei die dat hij het wel heel jammer vond dat ze niet aan “exchange gifts” doen, want nu krijgt niemand een cadeautje. Haha:D Hopelijk is hij morgen blij als hij van ons een vrolijk kerstzakje krijgt met daarin een notebook, facetowel, een paar pennen en een mooi t-shirt met een (door Marieke en mij ontworpen) logo krijgt. Mede mogelijk gemaakt door jullie sponsorgeld, bedankt hiervoor! Volgens Father Orly en anderen zullen ze het erg waarderen!

Marieke en ik hebben verder bedacht om een deel van het sponsorgeld te gebruiken voor een uitje naar de bioscoop met de kinderen van de basisschool en met de jeugd van highschool en college een dag naar een mooi gebied te gaan waar ze kunnen zwemmen in heel helder water (ik ben benieuwd!). Het is allemaal nog niet rond, we moeten nog toestemming hebben en het is natuurlijk een hele organisatie, maar we zijn er druk mee bezig! To be continued dus!

Het grote kerstfeest met Father Mac was vorige week zondag! Jeetje wat een happening zeg. Wel heel tof! We hadden de eerste early mas gehad, hierna gingen we naar the office om ons te verkleden en te eten. Adela heeft een kerstmanpak voor Father Mac gemaakt en voor Marieke, Ai (japanse vrijwilligster) en mij een mooie SantaClara rok. Haha, hilarisch natuurlijk, maar al met al een mooi plaatje! Ik zal even wat foto’s toevoegen. We hebben ‘s ochtends alle bundles of joy ingeladen in een grote open laadwagen (noem je dat zo?). We wilden er zelf natuurlijk ook bij op en dan richting de plaats waar het kerstfeest werd gehouden. Maar helaas, de drie santaclara’s moesten met Father Mac mee in de taxi. Terwijl alle anderen in de grote laadwagen mocht. Na een paar keer smeken, het maar opgegeven en met Father Mac mee gegaan in de taxi (Please Father! Can we join them?? “No you have to come with me, it must be a big surprise!) Ohkeeee…. Zucht. Het kerstfeest was een groot spectakel, we mochten met snoep strooien en alle kinderen werden helemaal gek. Er werdern optredens gedaan door de scholars maar ook door de kinderen van de slumarea’s. Een beetje te veel Gandamstyle dat was jammer, dat is hier helemaal hip! Je hoort het zo ongeveer ieder uur wel een keer voorbij komen, waar je ook bent. Uiteindelijk werd er eten uitgedeeld, en dit vond ik echt niet leuk. Mensen werden helemaal gek, ze duwden en pakten soms gewoon het eten en drinken uit mijn handen. Heel bijzonder om meet e maken. Aan de andere kant misschien ook niet gek, deze mensen eten over het algemeen natuurlijk veel te weinig en dit is hun kans om iets te krijgen. Wat jammer was, was dat er was gefraudeerd met bonnetjes, waardoor sommige mensen meer eten hadden en een aantal mensen niks konden krijgen. Het uitdelen van de bundles of joy ging erg chaotisch. Dit was volgens mij niet erg goed georganisseerd. Ik vond dat op het moment echt wel vervelend. Het was natuurlijk heel warm en iedereen was moe omdat we zo vroeg waren opgestaan, dus ik was blij toen elke familie een bundle had en weg ging. Al met al wel een geslaagd feest (mij werd verteld dat het eerdere jaren nog chaotischer was gegaan).

Maandag hadden we het kerstfeest met PTOT (physical therapy and occupational therapy). Normaal gesproken zijn we op woensdag ochtend altijd bij de PTOT, hier komen veel kinderen met gedragsproblemen maar ook kinderen met lichamelijke en geestelijke handicaps. Ik vond dit kerstfeest ook erg leuk. Er werden spelletjes gespeeld, wij hebben samen met Ai en Max nog een presentatie gedaan (kerstliedjes in onze eigen talen gezongen, super leuk!) en er werd wederom gegeten. Aan het einde nog het spel met de exchange gifts gedaan. Hierbij staat iedereeen in twee rijen tegenover elkaar en worden de cadeautjes naar links, rechts en naar de andere kant van de rij gewisseld, uiteindelijk heeft iedereen een cadeautje. Daarna was er het Kodak moment en werden we door iedereen die maar een camera bij zich had op de foto gezet. Wat heel grappig is hier, is dat ik al minstens drie keer met een filmster ben vergeleken. Haha, dan komt er eerst de vraag, of ik een bepaalde actrice ken en dan moet ik al lachen, “ you look like her!”. En ook vragen ze ons of we in Nederland ook modellenwerk doen. Ze vinden ons duidelijk erg mooi allemaal.

Oh Dorien! Bedankt voor je prachtige kaart en de pepernoten! Ik heb ze in een keer op gegeten haha :D Heerlijk. We hebben zelf ook de ingredienten voor pepernoten gekocht, dus we gaan de mensen hier binnenkort verrassen. Wat superleuk om hier iets te ontvangen vanuit Nederland :D

Nog drie kersfeesten te gaan en dan zit het er op. Ik vind het leuk dat ik Maaike straks alles hier kan laten zien. Ook zal ik haar meenemen naar het kerstfeest voor de scholars hier in Lourdes en ‘s avonds in Pasil voor de trainees. Het is best wel onwerkelijk dat er hier iemand komt van thuis. Er ligt al een hele planning klaar voor de 17 dagen dat Maaike hier is. We gaan zondag naar de Kawasan Falls, dit zijn watervallen met natuurlijk waterbronnen 2,5 uur rijden hiervandaan. We gaan samen met Daday (een medewerker van the office), een paar Vietnamese vrienden van haar, Marieke en Max. Daarna vertrekken Maaike en ik maandag naar Palawan en met oud en nieuw zijn we op Boracay! Zo’n zin in. Even lekker vakantie vieren en bijkletsen. Dan kan Maaike me alles vertellen over de gebeurtenissen in Meerdijk, de Koning en de Rozenboom, Hahah grapje!

Ik heb in mijn vorige verslag helemaal niets verteld over de Typhoon die hier een tijdje terug is geweest geloof ik. Het was op een dinsdag dat hij werd verwacht (Pablo of Bopha), maar hij kwam gelukkig niet langs Cebu. Ik vond het wel erg spannend! Er werden hier allemaal maatregelen genomen; ramen dicht, bomen vast maken met touwen aan het huis, alle telefoons opladen voordat de stroom uit zou vallen enz. Wij zitten hier wel veilig in een huis, maar er zijn hier in deze buurt ook veel squaterwijken waar niet bepaald sprake is van huizen, eerder muurtjes, golfplaten en wat palen en wandjes van hout. Wel heftig om te zien dat er in het zuiden van de Filippijnen zoveel schade is aangericht! Het waaide hier ontzettend en erg veel regen die dag, maar gelukkig zijn we gespaard gebleven. In ieder geval bedankt voor alle bezorgde berichtjes!

Het is hier kerst en natuurlijk aan de andere kant van de wereld ook! Ik wil daarom jullie allemaal hele fijne kerstdagen wensen en een sprankelend nieuwjaar! Geniet er van, dat doe ik hier ook:D

Hele dikke tύtert !
Ireen






  • 19 December 2012 - 14:35

    Marrit:

    Hey skotjse!

    Jij ook merry chrismas! Fijn dat je zoveel goed kan doen het met geld! Lijkt mij ook heel heftig als ze allemaal vechten om eten. Geniet lekker van je vakantie!!

    Kus kus!

  • 19 December 2012 - 14:48

    Jenny:

    Hey Ireen!

    Wat een lang, maar tof verhaal! Ik heb vorig jaar op kerst gevierd in de Filipijnen! Dat is daa heel groots he? :) Echt heel tof! En wat goed dat je dit allemaal goed! Echt knap hoor! Lekker genieten Boracay! Dat was echt 1 van mijn hoogtepunten van mijn reis! Echt een paradijsje! Heel veel plezier je hebt het verdiend!

    Liefs,
    Jenny

  • 19 December 2012 - 14:55

    Inge Overeem:

    Hoi Irene,

    Leuk de verslagen,veel plezier met Maaike en geniet ervan,fijne feestdagen.

    Groetjes Inge Overeem(moeder van Maaike)

  • 19 December 2012 - 20:21

    Pietsje :

    Hoi Irene, en ja hoor daar was je weer. Goh dat je daar tijd voor vindt om te schrijven, want als
    ik het zo lees heb je het behoorlijk druk. Wat fijn dat je vriendin morgen komt en jullie fijn kunnen genieten en even niets doen! Hele fijne Kerstdagen en een gelukkig en plezierig nieuwjaar! Warme groeten uit Fryslân! Pietsje

  • 20 December 2012 - 18:39

    Ilse:

    Heej Ireen!
    Wat fantastisch allemaal, en ik vind het zo grappig dat je zoveel met de kerk te maken hebt, dat had ik nou nooit verwacht ;) ik vind de fotos ook echt super om te zien, ik kan in je verhalen lezen dat je geniet van je tijd daar! Jullie doen mooie dingen! Geniet van je kerst en oud en nieuw, ik ben dan (maar) in Duitsland, maar ik begrijp wel hoe het voelt, om iets bekends te ontvangen zoals pepernoten, of een vriendin(Maaike) dat is dan heel bijzonder en ik kan me voorstellen dat je je er enorm op verheugt, Marrit komt met Bas vanavond hier, en ik kijk er ook enorm naar uit! Heerlijk! Nou geniet maar weer lekker verder en ik hoop dat je snel weer beter bent :D liefs ilse

  • 26 December 2012 - 19:44

    M.San:

    Hallo,even een leuk verslag gelezen net. Zo wat maken jullie daar wat mee zeg !!We lezen het wel hier maar ik denk niet dat onze gedachten kunnen bevatten hoe anders het daar is bij jullie .
    Kan me ook heel goed voorstellen dat je heel erg zin hebt om bij te praten met Maaike , die er nu dus is . Had vanmorgen al 2 prachtige foto's van je ontvangen van een heerlijk breakfast aan een mooie baai .Geniet maar lekker van alles , de cultuur , natuur en het helaas niet pedis maar manis eten . Groet en tot 2013 .......... of eerder via Whatapps ........

    M.san

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ireen

Hier te lezen, al mijn ervaringen in de Filippijnen en wie weet waar nog meer, die ik met je wil delen de komende tijd ;). Mijn plannen zijn nu dat ik vanaf 17 oktober vijf maanden vrijwilligerswerk ga doen op een straatkinderenproject van Don Bosco in Cebu-city in de Filippijnen. Dit avontuur ga ik aan met Marieke, die ik via de organisatie SAMEN heb leren kennen. Na deze periode is het de bedoeling om te gaan reizen door de Filippijnen. De plannen voor daarna is voor mij nog een grote verassing! Spannend hè? :D Liefs Ireen

Actief sinds 25 Aug. 2012
Verslag gelezen: 6119
Totaal aantal bezoekers 38091

Voorgaande reizen:

05 Februari 2016 - 04 Maart 2016

Indonesië

17 Oktober 2012 - 17 April 2013

Cebu-city de Filipijnen

Landen bezocht: