Update - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Ireen - WaarBenJij.nu Update - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Ireen - WaarBenJij.nu

Update

Blijf op de hoogte en volg Ireen

14 November 2012 | Filipijnen, Cebu City

Update!

Wow! Wat gaat de tijd snel!
Ik voel me goed en ik heb me nog niet anders gevoeld dan dat….
Marieke en ik voelen ons echt al thuis bij Regina en in Punta Princesa. We raken steeds meer vertrouwd met onze omgeving en de mensen hier. Afgelopen weekend hebben we in Pasil geslapen. (een ander Don Bosco project op een andere locatie). Hier gaan we de komende tijd ook lessen geven (Marieke engels en ik wiskunde). Daarnaast is er daar de mogelijkheid om veel tijd door te brengen met de straatkinderen en de members/scolars. Ze kunnen spelletjes spelen, basketballen, volleyballen en gewoon met elkaar kletsen. Erg leuk om zo tussen de kinderen te zijn. Van vrijdagmiddag tot zondag na de lunch zijn we in Pasil. We hebben daar een eigen kamer. Ik besefte me afgelopen weekend dat we het wel erg goed hebben bij Regina ;). In Pasil hebben we een badkamer met een wcpot zonder bril die overigens niet door kan spoelen. Er staat een grote emmer met water met een klein emmertje waarmee je water in de wcpot kunt gooien, zodat je kunt doorspoelen. Deze emmer water kunnen we vullen met een kraantje. De douche heeft zo’n minimale straal waardoor we de emmer met water ook gebruiken om te douchen. Ik vind het wel een uitdaging.. Maar ben wel heel blij dat we daar 2 nachten per week slapen en de rest van de week wat meer comfort hebben bij Regina :D. Afgelopen vrijdag (de eerste nacht in Pasil) kon ik echt niet slapen. Ik hoorde allemaal gepiep en rare geluiden (achteraf bleken het ratten te zijn en er zijn ook veel kakkerlakken), daarnaast stinkt het er ook echt. De eetruimte ziet er wel erg goed uit, er staat ook een enorme tv en er is eten en schoon drinkwater waar we gebruik van mogen maken. Afgelopen weekend gingen we met de salesianen (Fathers en priesters in opleiding) mee naar een kinderkerkdienst. Het katholieke geloof staat hier elke dag centraal. Father Andy leidde de dienst en het was fantastisch! Ik moet zeggen dat ik af en toe echt gek word van het bidden en al die kerkdiensten, de rozenkrans, het kruisje slaan etc, maar afgelopen zondag kreeg ik wel weer energie van de manier waarop de kerkdienst werd ingevuld. Father Andy liep door de kerk heen en begon te zingen met de kinderen, hij deed een soort rap en beatbox(?) en de kinderen waren allemaal ontzettend enthousiast. Hij stelde de kinderen vragen en vroeg een aantal kinderen antwoord te geven, waarna ze een lolly kregen. Er werden allemaal kinderliedjes gezongen waarbij bewegingen werden gemaakt door Father Andy gevolgd door de kinderen. Een hele leuke ervaring dus:D

28 oktober was het al vroeg feest. Niet alleen Ingrid en Marieke haar vader was jarig maar ook Mam Reggie! Om 3.30 ging onze wekker en om 4.00 stonden er allemaal mensen voor de deur met kaarsjes. Zingend.. voor de verjaardag van Regina! Hele bijzondere ervaring ook weer. Er waren zelfs een groepje jongeren met violen die een stuk voor haar speelden. Na dit alles was er heel veel eten voor iedereen. Toen dat op was ging iedereen weer naar huis:D Die avond zijn we uit eten geweest met Regina, een nicht van Regina (Sugar) met haar man, Joy en Bing Bing. In de grote shoppingmall Ayala (contrast!). Heerlijk koreaans gegeten. Daarna hebben ze ons meegenomen naar Mango square, dit is het uitgaanscentrum van Cebu. Erg leuk! er was een lifebandje en we hebben wat gedronken bij de club waar de Sugar en haar man mede eigenaar van zijn. Helemaal gesloopt maar voldaan gingen we weer naar huis. Hier kwam de man van Sugar aan met Balud (ja ja Balud! het bijna volgroeide kuikentje in een gekookt ei). Ik heb maar een deel geprobeerd, alleen het gedeelte dat leek op het hoofdje heb ik niet opgegeten. Het smaakt echt wel lekker met een beetje zout. Vergelijkbaar met ei! Je hebt Balud in verschillende stadia, degene die ik heb gegeten was nog niet met veertjes bedekt ;).

Afgelopen dinsdag hebben Marieke en ik onze eerste Duitse les gegeven in het Don Bosco Technical Centre. Ik keek er wel wat tegenop, drie uur lang voor de klas staan. Het zou eerst 1,5 uur zijn! Maar uiteindelijk was het een groot success, de studenten waren erg gemotiveerd en deden erg hun best:D

Vrijdag zal ik wiskunde geven aan een aantal studenten, waar ik ook best wel tegenop kijk. Ik heb me al een paar keer afgevraagd waarom ik heb ingestemd met dit idée (ik ben toch niet voor niets gestopt met de docentopleiding, en dan ook nog wiskunde uitleggen in het Engels??). To be continued ;)

We hebben alweer heel wat beleefd, een paar weken terug heeft Regina ons (Ai, Marieke Joy en Bing Bing(oud scolar die ook bij Regina heeft gewoond en nu haar eigen schoonheidssalon heeft)) meegenomen naar het zuiden van Cebu (Boljoon). Hier hebben we een nacht geslapen bij vrienden van Regina. Super mooi aan de zee, schone frisse lucht en wederom lekker eten en lieve mensen. De dag erna zijn we samen met Jerzon en zijn zoontje naar het mooie eiland Simulon gegaan. Heeeeerlijk! Wat een paradijs! We hebben gesnorkeld, bootje gevaren, gebubbeld, lekker gegeten en gezwommen. Echt een bounty eiland. Marieke en ik hadden al een paar keer gezegd dat het ons zo leuk leek om achterin zo’n laadbak van een auto te zitten. Jerzon had net een nieuwe auto met laadbak, fantastisch :P. Lekker in de open lucht, mooi uitzicht, genieten:D Regina vroeg ons of we het ook goed vonden om ‘s avonds terug met Jerzon mee te rijden in de laadbak ipv met de bus (3 uur rijden naar Cebu City). Ja hoor prima! De volgende dag een pijnlijk achterwerk, maar het was wel heel tof! haha

Overal waar we zijn in de stad zijn er zoveel mensen die naar ons kijken, naar ons roepen, ons vergelijken met filmsterren. Ik vind het af en toe best vervelend. Veel mensen denken dat we rijk zijn, kinderen komen naar ons toe om te bedelen, ze vragen om mijn telefoonnummer en mijn facebook. Marieke en ik hebben maar even een facebookaccount aangemaakt, zodat we mensen niet altijd teleur hoeven te stellen. Ik heb geen behoefte aan al die Filipino’s in mijn facebooklijst.

Kerstliedjes zijn al sinds we hier zijn volop te horen. Ook zijn we hier al volop bezig met “the bundles of joy”. Father Mac organisseerd een groot kerstfeest op 18 december voor 250 families van de straat (rond de 600 mensen). We hebben toevallig net even een filmpje gekeken van het kerstfeest van vorig jaar. Father Mac gaat verkleed als kerstman en er worden allemaal spelletjes en optredens gedaan door de scolars en de kinderen. Na het feest krijgen alle families een bundle of joy. Dit is een zak met een paar kilo rijst en allemaal andere etenswaren. Marieke en ik hebben besloten om Father Mac te helpen. Hij vult the bundles of joy doormiddel van donaties namelijk. Wij hebben blokken zeep, blikjes vis, blikjes vlees, pakjes melk en pakjes chocolademelk gekocht voor 250 families. Het eerste sponsorgeld is dus gebruikt! We hebben nu ongeveer een zesde deel van het sponsorgeld uitgegeven, dus er is nog behoorlijk wat geld over. Ik ben iedere keer aan het kijken waar we wat kunnen betekenen met het geld dat we hebben. Eerst dachten we aan ondergoed voor de kinderen op straat, omdat het zo onhygienisch is dat de kinderen zonder ondergoed aan op straat zitten, liggen en slapen. Maar de meeste mensen wassen hun kleren niet, omdat ze geen zeep hebben en ondergoed wordt dus vaak gewoon weggegooid wanneer het vies is. Ik wil heel graag iets groots doen en iets permanents, maar ik begrijp nu ook dat dat niet mogelijk is. De mensen wonen hier in krotten op land wat niet hun eigendom is. Als we de huizen laten opknappen dan kan het zo zijn dat ze hun huis uit moeten omdat de eigenaar van het land de mensen weg jaagt omdat hij zijn land ergens voor wil gebruiken. Ook al geen optie dus.. We denken er nu aan om voor de kinderen van de playgroup, de basisschool, highschool en college (verbonden aan Don Bosco) uitjes te organisseren. Een dagje naar het strand of gaan hiken in de bergen. Dat zal voor hun een onvergetelijke ervaring zijn die ze niet zullen vergeten. Ik hou jullie op de hoogte!

Father Mac maakt dus bundles of joy voor de families van de straat. In Lourdes worden er ook pakketjes gemaakt voor de scolars. Hierin worden ook pakketjes met kleding gestopt. Allemaal uitgezocht door Regina en haar collega's van "the office". We hebben al meegeholpen met inpakken :D.

Oh vandaag hebben we trouwens te maken gehad met een aardbeving (5.8 op de schaal van richter). Alleen we hebben hier helemaal niks van meegekregen haha.. Waarschijnlijk omdat we lagen te slapen? Joshua vertelde dat hij het schoolgebouw was uitgerend met zijn klasgenoten omdat het hele gebouw stond te shaken.. Heftig! In de eerste weken dat we hier waren was er ook al een tyfoon waar we niks van mee hebben gekregen. Lijkt me goed toch?

Vanavond hadden we een meeting met de leiders van de scolars. Er werd eerst een stuk tekst uit de bijbel gelezen en daarna pakte iedereen een zin uit de tekst die hem of haar het meeste aansprak. Hierna deelden een aantal scolars hun verhaal aan de hand van de zin die ze hadden uitgekozen. Ze noemen dit the sharing. Als een soort reflectie. Wel mooi om te zien dat deze jongeren hun verhaal met elkaar durven delen. Je kunt zien dat er echt een saamhorigheid heerst. Deze kids hebben het niet altijd makkelijk en komen allemaal uit arme gezinnen.

Het is dus ook zo dat wanneer gezinnen actief zijn binnen de kerk en iets doen voor Don Bosco, ze eerder in aanmerking komen voor een scholarship. Een scholarship is de mogelijkheid om naar school te gaan dmv een sponsor. Regina beheert dit.

Ik denk dat dit voor nu eerst wel weer genoeg is om te lezen!
Super om alle reacties te krijgen vanuit Nederland, heel erg bedankt hiervoor! Ik vind het superleuk om af en toe een mailtje te krijgen en te bellen via Viber:D

Heel veel lieve groetjes vanuit het indrukwekkende Cebu-city

  • 14 November 2012 - 18:59

    Bauke:

    Hoi,

    top! ben je al naar boracay geweest ook?

  • 14 November 2012 - 19:54

    Mem:

    Lieve Ireen.

    Wat weer een prachtig verhaal jullie worden wel bezig gehouden.
    Ik ben benieuwd hoe je het lesgeven vind, dat gaat je ook wel weer lukken.
    Mooi dat jullie al een gedeelte van het sponsorgeld hebben besteed.
    Het voorstel van het organiseren van uitjes voor de kinderen ziet er goed uit,
    het valt ook niet mee om iets te bedenken.
    En jullie als filmsterren mee dan komt het helemaal goed.
    Veel succes en we bellen gauw weer .

    Heel veel liefs van Mem.




  • 14 November 2012 - 19:55

    Pietsje:

    Hoi Ireen, weer een prachtig verslag. En de foto'sw zijn ook mooi, als je dan het verhaal leest kun je je toch een voorstelling maken hoe het er daar om toe gaat. Je ziet er ook goed uit! Heel veel plezier daar nog en ik kijk uit naar je volgende verslag! Groeten uit Friesland!

  • 15 November 2012 - 07:30

    Ireen :

    Ik ben nog niet aan reizen toegekomen Bauke. In december komt Maaike hier voor 2 weken en dan gaan we naar Palawan en Boracay. Na het werken op het project ga ik nog een maand reizen door de Filippijnen met Marieke!

  • 15 November 2012 - 08:41

    Salomien Rosema:

    Wat weer een mooi verhaal, je beleefd en ziet zoveel nieuwe dingen.
    Goed van jullie om de pater te helpen met zijn bundles of joy, hier hebben de mensen echt iets aan.
    En dat jullie met jullie sponsor geld leuke dingen met de kinderen gaan doen is fantastische, zo kunnen ze zien "dat jullie echt rijk zijn".
    Succes met het les geven!! Hopen dat de heftige natuur verschijnselen een beetje mee vallen..
    Groetjes van je tante.

  • 15 November 2012 - 10:12

    Hilly Janse:

    Hallo Ireen

    Fijn dat jullie je daar al zo thuis voelen.
    Want als je je ergens thuis voelt kun je je voor 100% inzetten voor de kinderen daar
    Uit je verslag lees ik dat jullie al goed bezig zijn
    Een goed idee om leuke uitstapjes met die kinderen te organiseren.
    Gelukkig hebben jullie zelf ook zo nu en dan nog wat tijd om uit eten en zo
    Succes met het lesgeven,lijkt me moeilijk om wiskunde uit te leggen in het Engels maar het zal voor jou wel niet zo moeilijk zijn denk ik .
    Ik wens jullie nog heel veel succes de komende tijd.
    En hoop dat natuurgeweld jullie bespaard zal blijven.

    Groetjes Hilly

  • 15 November 2012 - 12:54

    Dorien:

    Hoi Ireen,
    Weer zo'n prachtig verhaal om te lezen! Mooi dat het zo goed met jullie gaat, ondanks wat stress voor het lesgeven... :) Maar dat komt echt wel goed! Trouwens, ik vind het wel dapper dat je de 'balud' hebt geproefd!
    Liefs en groetjes uit het herfstige Holland! Dorien

  • 15 November 2012 - 15:57

    Marrit Procée:

    waauwww wat indrukwekkend!!

  • 15 November 2012 - 16:19

    Rico:

    Hee browniii,

    Wat een verhaal, je maakt genoeg mee zo te lezen! En wat heerlijk eindelijk naar een lekker strand;)!! Genieten is natuurlijk ook belangrijk naast al het goede werk wat jullie verrichten!
    We spreken elkaar zondag weer, leuk leuk :)!

    Liefs en knuffel,
    Rico

  • 15 November 2012 - 18:57

    Els:

    Hoi Ireen,
    Meid wat maken jullie veel mee! En wat een verschillende ervaringen! Fantastisch om te lezen hoe jullie hiermee omgaan. Het ene moment in een sloppenwijk en het andere moment op een tropisch 'bounty-eiland'...Maar heel leuk dat Regina en anderen jullie hier naartoe en naar andere plekken slepen. Zo kun je ook even afstand nemen van de narigheid die je ook heel veel tegenkomt. Mooi initiatief die bundles of joy! Fijn dat jullie hieraan kunnen bijdragen.
    Ik vind het fijn om je foto's te bekijken. Zo krijgen we een beetje een inkijkje in jullie situatie en omgeving. Ik was helemaal verbaasd zoveel vioolspelende kinderen te zien. Is dat ook een speciaal project? Wordt er veel aan muziek gedaan? Ben heel benieuwd.
    Sterkte met de ratten en kakkerlakken....fijn dat jullie grotendeels bij Regina in huis bivakkeren. Hou het goed daar! Groeten! Ook aan onze dochter!
    Herman en Els

  • 15 November 2012 - 18:57

    Els:

    Hoi Ireen,
    Meid wat maken jullie veel mee! En wat een verschillende ervaringen! Fantastisch om te lezen hoe jullie hiermee omgaan. Het ene moment in een sloppenwijk en het andere moment op een tropisch 'bounty-eiland'...Maar heel leuk dat Regina en anderen jullie hier naartoe en naar andere plekken slepen. Zo kun je ook even afstand nemen van de narigheid die je ook heel veel tegenkomt. Mooi initiatief die bundles of joy! Fijn dat jullie hieraan kunnen bijdragen.
    Ik vind het fijn om je foto's te bekijken. Zo krijgen we een beetje een inkijkje in jullie situatie en omgeving. Ik was helemaal verbaasd zoveel vioolspelende kinderen te zien. Is dat ook een speciaal project? Wordt er veel aan muziek gedaan? Ben heel benieuwd.
    Sterkte met de ratten en kakkerlakken....fijn dat jullie grotendeels bij Regina in huis bivakkeren. Hou het goed daar! Groeten! Ook aan onze dochter!
    Herman en Els

  • 16 November 2012 - 20:12

    Trienke Faber:

    Hoi Ireen,

    Wat een verhaal zeg,ik heb het wel 2x gelezen en de foto,s ook mooi hoor.
    Nog steeds doe je vele indrukken op .dat kan ook haast niet anders he!
    En ik kan zien en lezen dat je je daar goed voelt en goed werk verricht.
    Het moet een fijn gevoel zijn dat je echt wat kan betekenen!!
    Ga zo door en geniet van alles.
    liefs van ons, Trienke

  • 22 November 2012 - 10:57

    Kirsten:

    Hoi Ireen,

    Super om te lezen wat jullie allemaal beleven. Ik ben super trots op je dat je dit zo allemaal maar even doet. Geweldig! Geniet er van daar en heel veel succes!

    kus Kirsten

  • 23 November 2012 - 11:28

    Judith:

    Hee Ireentje!

    Wat een mooie verhalen en leuk om te lezen hoe je je daar vermaakt. Zal vast ook heel bijzonder zijn om daar de feestmaand te mogen meemaken! Mooi dat je een deel van het sponsorgeld al voor zo'n mooi doel hebt gebruikt. Nog heel veel plezier daar en niet te veel van die kuikentjes eten. Wat ziet dat er ranzig uit zeg... Vergeet ook niet om af en toe eens lekker te ontspannen op zo'n Bounty-eiland :) xxx

  • 24 November 2012 - 14:16

    Mario.San:

    Prachtig om te lezen hoor dit verslag . Een compleet andere cultuur waar jullie tussen zitten , maar natuurlijk een geweldig doel waar jullie uit vrije wil mee zijn begonnen . Maanden van voorbereiding , hard werken en sparen om dit te kunnen bekostigen . Als ik bovenstaande lees dan denk ik dat jullie een enorme levenservaring beleven die je niet had willen missen . Les geven , cultuur proeven ,maar ook veel ellende en armoede zien , en sponser geld goed proberen te besteden , dat zet je toch wel even aan het nadenken . Geniet er maar met volle teugen van , en voor Dec even een 'break'' inlassen is ook heerlijk . Succes en groet ut DR8888

  • 07 December 2012 - 12:52

    Harke En Anneke Bekkema:

    Hi Ireen,
    Hardstikke mooi zeg voor jullie!! .Al deze ervaringen en belevenissen. Ook de foto's zijn erg mooi. Echt andere cultuur en wijze van leven en werken. Het is nu december in NL,dus veel festiviteiten. Kun je nog iets vertellen of je ook nog iets hebt gemerkt van de recentelijke stormen en tornado's in je volgende up-date ? Veel suc6 en liefs vanuit Burgum

  • 08 December 2012 - 20:41

    Mario.San:

    Hallo , zo jullie eerste Tyfoon gehad , dat is me toch wat zeg . Heb hier de nieuws beelden gezien , echt rampzalig . Ik lees nu ook nog dat de Tyfoon mogelijk morgen terug keert , brrrr . Wij hier eerste sneeuw , verwachting was 15 a 20 cm , maar wij als Friezen moeten het natuurlijk weer met minder doen , 4 cm haha . He groetjes .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ireen

Hier te lezen, al mijn ervaringen in de Filippijnen en wie weet waar nog meer, die ik met je wil delen de komende tijd ;). Mijn plannen zijn nu dat ik vanaf 17 oktober vijf maanden vrijwilligerswerk ga doen op een straatkinderenproject van Don Bosco in Cebu-city in de Filippijnen. Dit avontuur ga ik aan met Marieke, die ik via de organisatie SAMEN heb leren kennen. Na deze periode is het de bedoeling om te gaan reizen door de Filippijnen. De plannen voor daarna is voor mij nog een grote verassing! Spannend hè? :D Liefs Ireen

Actief sinds 25 Aug. 2012
Verslag gelezen: 1273
Totaal aantal bezoekers 38091

Voorgaande reizen:

05 Februari 2016 - 04 Maart 2016

Indonesië

17 Oktober 2012 - 17 April 2013

Cebu-city de Filipijnen

Landen bezocht: