Wat een belevenissen! - Reisverslag uit Iromejan, Indonesië van Ireen - WaarBenJij.nu Wat een belevenissen! - Reisverslag uit Iromejan, Indonesië van Ireen - WaarBenJij.nu

Wat een belevenissen!

Blijf op de hoogte en volg Ireen

09 Februari 2016 | Indonesië, Iromejan

Salam!
Jeetje wat beleven we veel in korte tijd, ik zal maar even een bericht schrijven voordat het een te lang en saai om te lezen verhaal wordt! (Overigens poging twee... )
Vanaf Jakarta zijn we met een privé auto en chauffeur naar Bandung gereden, we hebben maar gekozen voor de snelweg aangezien dat sneller was en de toeristische route wel twee tot drie keer zo lang zo zijn ook door het Chinees nieuwjaar waarbij alle indo's vrij zijn er er op uit trekken richting Bandung.
Onderweg een paar keer langs de snelweg gestopt voor een fotootje, eerste rijstvelden zijn gespot en wat is dat toch mooi!!
Vanuit Bandung kun je veel vulkanen en kraters bekijken maar omdat er veel "traffic" was en we 7 jaar geleden ook al het een en ander hebben gezien besloten we om lopend de stad wat te verkennen. Vanaf ons hotel was het een half uur lopen naar het trein station, vanaf daar konden we naar een aantal leuke straatjes waar je veel eet en drinktentjes hebt en een aantal musea en gebouwen waarbij de Nederlandse invloeden goed in terug te vinden zijn. We zijn gaan lopen en onderweg genoten we van de geur van Azië die ons herinnerde aan eerdere reizen. De mensen zijn zo vriendelijk en er valt op straat zo veel te observeren! Na zo'n tien km te hebben gelopen waarbij we van alles hadden gezien hebben we een heerlijk koud bintang biertje gedronken. We wilden ergens eten wat we de vorige dag hadden gezien maar dit ding was dicht ivm Chinees nieuwjaar. We hadden de avond hiervoor een bintang gedronken bij een biercafé hiernaast op plastic stoeltjes met luide reggae muziek uit de speakers. Het café werd gerund door een aantal hippe jongemannen. De zon ging onder en de lucht werd prachtig, wat een heerlijkheid!
De volgende dag vertrokken we met de trein naar Jogjakarta. We hadden van te voren al tickets geboekt via internet. We gingen met de meest luxe trein "de executive" ik had me er iets te veel bij voorgesteld hahaha! Maar het was prima en de uitzichten onderweg waren geweldig! Grote rijstvelden, bergen, water, dorpjes en allemaal dieren! Super leuk!
Eenmaal aangekomen in Jogja hebben we meteen een ticket geboekt voor de nachttrein naar Malang. Hier haalt Guzman ons woensdag op waarna we met hem mee gaan naar zijn familie, zo benieuwd!
Vandaag hadden we een dag in Jogjakarta, hier zijn we zeven jaar geleden ook geweest. We wilden wel naar de Borobudur, en dan daarna even strunen door de stad zelf.
Met een chauffeur gingen we naar het tempelcomplex. Waar we ongeveer twee uur rond hebben gelopen, we waren mooi op tijd en het was vrij rustig! Super dus. Op een gegeven moment kwamen er allemaal schoolklassen op ons af voor een interview en een signature, natuurlijk inclusief foto. Haha leuk maar gauw klaar mee...
Na de Borobudur hebben we de chauffeur gevraagd ons af te zetten bij het paleis van de sultan ipv de homestay waar we verblijven. Dit wilde hij wel.
Tijdens het rijden gezellig gekletst met de chauffeur, de mensen zijn hier allemaal zo vriendelijk en geïnteresseerd, we hebben steeds leuke gesprekken en het leuke is dat we regelmatig aangesproken worden door de locals. Ze vragen dan aan mijn vader of hij uit Indonesië komt en geven allerlei tips, echt fantastisch!
We liepen naar het Paleis en zagen dat ik er met mijn korte broek niet in mocht, shit.
We liepen wat rond en zagen dat er een heel deel was waar we wel konden komen zonder sarong. Eerst weer een gesprek met een local en toen besloten om zelf te gaan lopen ipv een bejak te nemen. Er liep een man met ons mee en we raakten aan de praat. Hij vertelde van alles en leidde ons de weg naar een wajangpoppen makerij. We konden daar gratis informatie krijgen en de poppen werden daar op de traditionele wijze gemaakt. Cool! Hij had gelijk, we mochten alles bekijken, ze wilden ons overal over vertellen zonder dat het iets kostte. Ik heb een wajangpop gekocht gemaakt van leer de buffel. Ondertussen grappen maken met de locals, heit en ik waren helemaal enthousiast. Vervolgens nog naar een ding geweest waar ze koffie maken van poep van een Loewak, een soort katachtig beest. Daarbij kon je de koffie proeven en hadden ze speciale sultan thee, gemaakt van oa gember en allemaal andere kruiden, super lekker! De koffie kan ik niet beoordelen maar Johnny vond t lekker:D.
De man die ons de weg had gewezen wilde ons nog wel veel meer laten zien, hij heeft ons nog het een en ander laten zien waarna we weer verder op pad zijn gegaan. We hebben hem wat geld gegeven voor zijn gastvrijheid en tips.
Daarna wilden we naar een straat wat in onze toeristenboekjes staat, Malioboro street. Onderweg er naartoe werden we aangesproken door een indo op straat, we deden een praatje met hem en hij vertelde over een batikgallerij waar batik doeken worden gemaakt door echte profs maar ook door studenten. Hij vertelde dat dit echt goede kwaliteit was, beter dan in de Malioboro en veel betere prijzen. Hij wilde ons er wel naartoe brengen voor een lokale prijs met de bejak. Ok! We hoefden maar 35 eurocent te betalen voor deze rit en hij had gelijk over de galerij. De man die ons daar welkom heette had een dochter die in Groningen woont en is getrouwd met een Nederlander. We hadden natuurlijk meteen een klik ook omdat hij zag dat wij indo's zijn. Zij noemen de Nederlanders met Indisch bloed Indo's. We hebben beide een mooi batik doek gekocht en krijgen de betekenissen toegestuurd via email.
We hadden inmiddels wel trek gekregen en ondanks dat mijn darmen al flink reageren op al het nieuwe wat ik ze laat verwerken zijn we ergens op straat bij een eettentje gaan eten. Lekker rendang, kip, rijst en een soort spinazie. Een niet al te pittig sausje voor mij er bij en voor Johnny wat sambal. Heerlijk!
Een dag vol met indrukken dus!
Nu nog even een dutje in de homestay en dan vanavond op naar Malang. Ik vind t best spannend om de familie te ontmoeten!
Ik ben inmiddels weer verliefd op het land en de mensen, wat een heerlijkheid is het toch! zo lief en grappig zijn de mensen.

Liefs vanuit Jogja!
Johnny en Ireen

  • 09 Februari 2016 - 12:45

    Salomien Rosema:

    Wat een fantastische verslag. Leuk hoe jullie benaarderd woreden door de bevolking en dat de mensen zo gastvrijzijn. Als ik de foto's van Johnny zie, dan passen jullieook wel in deze omgeving! Spannend om morgen de familie te ontmoeten. Het zal een heel bijzonder en emotioneel moment zijn. Groetjes Bert en Salomien.

  • 09 Februari 2016 - 13:26

    Trienke:

    Wat een fantastisch verhaal Ireen
    Ik geniet mee!
    Heel veel plezier bij de familie.

  • 09 Februari 2016 - 18:19

    Griet:

    Lieverds.

    Ik ben een beetje jaloers fantastisch jou verslag.
    Ik ben er gevoelsmatig af en toe even bij.
    Omdat ik zoveel herken van onze reis samen.
    Die koffie heeft jullie diarree veroorzaakt denk ik?
    Maar heerlijk om te lezen hoe jullie genieten.
    Wel terug komen he!!!

    Dikke tût Men

  • 10 Februari 2016 - 09:58

    Hilde:

    Leuk Ireen!!! Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Iromejan

Indonesië

..

Recente Reisverslagen:

03 Maart 2016

Bijna weer thuis!

28 Februari 2016

Ik blijf hier!

18 Februari 2016

Afscheid nemen en alleen door!

14 Februari 2016

Nusa Lembongan

12 Februari 2016

Up tempo door Java
Ireen

Hier te lezen, al mijn ervaringen in de Filippijnen en wie weet waar nog meer, die ik met je wil delen de komende tijd ;). Mijn plannen zijn nu dat ik vanaf 17 oktober vijf maanden vrijwilligerswerk ga doen op een straatkinderenproject van Don Bosco in Cebu-city in de Filippijnen. Dit avontuur ga ik aan met Marieke, die ik via de organisatie SAMEN heb leren kennen. Na deze periode is het de bedoeling om te gaan reizen door de Filippijnen. De plannen voor daarna is voor mij nog een grote verassing! Spannend hè? :D Liefs Ireen

Actief sinds 25 Aug. 2012
Verslag gelezen: 350
Totaal aantal bezoekers 38078

Voorgaande reizen:

05 Februari 2016 - 04 Maart 2016

Indonesië

17 Oktober 2012 - 17 April 2013

Cebu-city de Filipijnen

Landen bezocht: